Taman Organic
logo
ZDRAVE DOBROTE NA SODOBEN NAČIN
051 322 312
info@taman-organic.si
Nazorjeva ulica 3, 1000 Ljubljana
Instagram Feed
Search
ZGODBA ŽIVLJENJSKEGA SLOGA

ŠPORT IN RASTLINSKA PREHRANA

V prejšnjem članku smo se dotaknili teme, kako z rastlinsko prehrano nadomestiti živalske beljakovine. Ugotovili smo, da vsebujejo rastlinska živila poleg beljakovin tudi bistveno več antioksidantov, vlaknin in mineralov kot živalska. Tokrat bomo pogledali, kaj je najbolj priporočljivo, da v svoje telo vnesemo  po športni vadbi. Prehrana po vadbi je eno izmed področij, ki je ključno za aktivnega posameznika.

Bojazni, da bi vegetarijancem in veganom primanjkovalo proteinov, nikakor ni. Vsaj takrat ne, ko imajo raznovrstno in bogato prehrano.

Tovrstno stališče ima tudi Ameriško dietetično združenje (ADA). Uravnotežena veganska inostale vrste vegetarijanske prehrane so primerne za vsa življenska obdobja, vključujoč nosečnice, doječe matere, dojenčke, otroke in odraščajoče. Vegetarijanska in veganska prehrana lahko zadovolji potrebe po vseh makro in mikrohranilih, vključno z beljakovinami, železom, cinkom, kalcijem, vitaminom D, riboflavinom, vitaminom B12 vitaminom A, maščobami omega-3 in jodom. 

Pogovarjali smo se z osebnim trenerjem Simonom Virantom, ki pravi, da gre pri športu in prehrani za tek na dolge proge. »Vse, kar šteje, je rezultat na dolgi rok – govorimo o letih.« Krvna slika pokaže kratkoročno stanje telesa, na drugi strani pa nam pregled perifernega upora ožilja pove, v kakšnem stanju je naše oživlje - statistično gledano, glede na spol in leto rojstva. 


Bolj kot so žile stisnjene in obložene z maščobami, večji je periferni upor. Takrat je žila ožja in ima manjšo možnost raztezanja. Na fizičnem nivoju se kaže kot visok pritisk. Najprej se zamašijo najtanjše žile v periferiji, kar pomeni, da celice tkiv nimajo dotoka hranil, posledično pa to pomeni slabo regeneracijo. »To je zgodba o življenjskem slogu«, pravi Simon.

Obstaja ogromno športnikov svetovnega kova, ki posegajo le po rastlinski prehrani. Patrik Baboumian je leta 2011 v Nemčiji osvojil naslov najmočnejšega moškega, Alexey Voyevoda je bil leta 2014 olimpijski prvak v bobu, Martina Navratilova, Mike Tyson, Carl Lewis, Novak Djoković in mnogi drugi. Športniki, ki se prehranjujejo z rastlinskimi živili, mnogokrat pričajo o boljši prebavi, hitrejši regeneraciji, večji energiji za treninge in življenje na sploh, ter lahkotnejšemu občutku po obrokih. 

Simon razloži, da je prehrana po vadbi širšega pomena – govorimo o prehrani tik po vadbi in o prehrani znotraj ure po vadbi. Gre za dva različna načina. Prehrana tik po vadbi je namenjena polnjenju glikogenskih rezerv. Gre za rezervni energijski vir, ki je shranjen v mišicah in jetrih. Organizem takoj po vadbi uspešno shranjuje ogljikove hidrate v glikogenske rezerve. Mešanica med polnovrednimi ogljikovimi hidrati in delom beljakovin, ki pripomorejo k regeneraciji. Zato je tik po vadbi priporočljiv rastlinski proteinski napitek, kjer so ogljikovi hidrati in beljakovine razgrajeni na aminokisline in jih organizem hitreje absorbira vase.

d
d

Prehrana 45 minut do ene ure po vadbi pa je namenjena hranilom, vnosom dovolj kalorij. Gre za obrok, ki nas nasiti. Priporočamo več zelenolistnate in raznobarvne zelenjave in škrobnata živila vseh vrst. Povečajte vnos stročnic (leča, soja, fižol, čičerika) in rastlinskih maščob (semena, maslo iz oreščkov, npr. arašidovo maslo, avokado).

Predvsem spremljajte svoje počutje in odziv telesa na prehrano. Začutite sebe preko športa in prehrane. Če iščete pomoč pri prehrani, toplo priporočamo, da se obrnete na posameznike, ki imajo o tem poglobljeno znanje ter vas bodo pri vašem napredku tudi spremljali. Vsak izmed nas je unikat. Najprej pa se vprašajte, kakšni so vaši nameni, želje in cilji. Saj veste, kako pravijo, da kjer je volja, je tudi pot. Pogumno pri odločitvah in na poti vam želimo.

Virant, Simon. 2017. Intervju z avtorjem